Monday, 1 October 2012

Vad bjuder jag på för mat?

Jag tycker om att laga mat, som jag sagt tidigare. Här är en bild av mig som min man tog i lördags natt/söndags morgon när jag var full. Som ni ser har jag joie de la nourriture, och detta förlängs över till matlagning samt matlagningsprogram.

Som ni även kan se tvingas vi ha en polkaprickig vaxduk på golvet
under sonens stol eftersom vi är civiliserade.

Nu kan det vara så att jag överreagerar pga grundlig isolation. Det är mycket möjligt. Inte att förglömma, aldrig någonsin att förglömma. Men jag tycker att det är jättetrevligt när folk skall komma över på middag och tillbringar ofta generösa mängder pengar i affären och tid i köket. När min mor och hennes särbo skulle komma och umgås lite med sonen gjorde jag fylld kyckling med rotmos, gräddsås med äpplesmak, hemmagjort äppelmos och rödkål. Det tog flera dar och blev sådär gott.

Jag har två rätter jag brukar göra. De två gör jag så ofta att min man börjar tröttna lite smått och himlar med ögonen. Den första är en klassisk risotto som jag precis upptäckt är skitenkelt men verkar apjobbigt och därför lapar upp ordentligt med komplimanger. Den andra är en slags bastardiserad coq au vin. Jag tycker att det är så jävla coolt att jag kan göra rödvinssås som inte smakar direkt illa, och sedan kan jag dricka upp resten av vinet till maten och får glänsande blick och rodnande kinder till middagen och bli ännu mer charmerande och underhållande än jag redan är.

Så, där har ni min mat. Mycket mat, god mat, mat med vin och kärlek och parmesan, precis som livet alltid borde vara. Däremot har jag slutat laga mat när barn är närvarande, då blir det bara korv eller fiskpinnar och åt skogen med allt, ingen har tid att ge mig komplimanger för maten iallafall.

1 comment:

  1. Älskar också att bjuda på middag! Fin bild på dig btw!

    ReplyDelete

Jag blir så glad när ni kommenterar. Jag älskar uppmärksamheten och suger upp den som en tvättsvamp.