Thursday, 25 October 2012

Svensk TV vs annan TV

Ett av mina favoritprogram på TV när jag bodde på Irland var Masterchef. Ett annat var Come Dine with Me, vilket blivit översatt till Halv 8 Hemma hos Mig på svenska eftersom Sverige hatar allt bra och förstör det genom att ge det usla namn och usla programledare.

Jag blev helt överlycklig när jag såg att Masterchef fanns i Sverige och blev snabbt djupt förtvivlad när jag insåg att den ytliga hyndan som är det svenska folket krävde en kändis i rollen som programledare och att detta syns på matlagningen. Mer om detta senare, nu vill jag hurra lite över de britiska programmen jag såg på Irland.

Come Dine with Me hade maraton varje lördag- och söndagseftermiddag, vilket var en helt briljant plan att locka bakfulla människor landet runt att zappa in. Formatet i Sverige är ju att alla är jättetrevliga, smakfulla, attraktiva och kan laga fantastisk mat, medan det britiska formatet gick ut på att man tog den brittiska arbetarklassen och skrattade hjärtligt åt deras hemska matlagning och smutsiga, smaklösa hem. Innan middagen serverades snokade gästerna runt i värden eller värdinnans (vi måste hitta på ett "hen" för värd eller värdinna) hem, öppnade lådor i sovrummet och provade kläder eller skrattade åt gamla fotoalbum. Alla drack kopiösa mängder och kom antingen fantastiskt bra överrens eller hatade varandra med komisk gusto. Voice overn var härlig, och en av kraven när formatet köptes av irländsk TV var att voice overn måste vara densamma. Ett smakprov kommer här.

 
Vem kan inte föredra detta framför en krystat dryg Helge Skoog, trevlig artighet och fantastisk mat? Sverige är en dåre som väljer att ändra format, med andra ord.

Och Masterchef!



Masterchef (eller "Mästerkocken") såg jag bara två gånger, men de två gångerna har etsats in i mitt medvetande, antagligen för alltid. Per Morberg. Sist jag såg honom på TV spelade han den ondskefulle Viggo i Rederiet, och han verkar ha tagit med sig den rollen till Masterchef. Det är ider smalnad blick och hotfulla armkorsanden.
Nu kan det var just de avsnitt jag har sett, men Morberg verkar inte mycket till mästerkock heller. Den första gången tvingade han deltagarna att laga hamburgare och gav kritik i stil med "du lade ananas på hamburgaren. Det tycker inte jag är gott. Därför kommer du inte att gå vidare i tävlingen". Den andra gången lagade Morberg spaghetti bolognese.


Det är så att man blir längtar hem.

No comments:

Post a Comment

Jag blir så glad när ni kommenterar. Jag älskar uppmärksamheten och suger upp den som en tvättsvamp.