Wednesday, 10 October 2012

Lite fett

Jag får ofta lite traffik från sidan fatshionistas.se, antagligen då jag en gång skrev ett par kommentarer om John Watersfilmen Hairspray.


Jag går ibland in och läser vad som står skrivet, då jag ju själv som sagt dels anser mig ganska tjock och dels föredrar kvinnor som är ganska tjocka då de ser intressantare ut. Sidan är väl trevlig för all del, och jag tvivlar inte på att det finns folk som tycker om att läsa det som står skrivet och alla sidor som de länkar till (ett dåligt exempel finns här, där en plus-size amerikan har en sminkkurs för hur man gör ett diskret svartansikte).

Något som alltid slår mig när jag går in på den sidan, och alla andra sidor av samma slag jag kan komma ihåg, är att kvinnor verkar lägga ner tid på att skriva om att de är tjocka. Jag menar inte att förminska dessa kvinnor på något sätt (no pun intended), jag menar bara att många kvinnor som är kurviga verkar liksom identifiera sig med en kurvighetsrörelse - givetvis inte alla, men många som är större har åtminstone ett par texter där de förklarar att de är ganska stora och trivs med det, eller inte trivs med det, eller vad som. Det ser man inte i bloggar eller sidor med damer i mindre storlekar, ingen där skriver ju liksom om att de är en storlek så-och-så och att de tycker att de är vackra eller att folk skall skita i att de är en storlek 36 eller vad det nu kan vara. Jag kan inte ens skriva att jag inte förstår varför, då jag ju själv är skyldig till detta.

Sen när blev det en identitetsfråga att vara tjock?

Eller snarare - varför är det en identitetsfråga inför samhället att man är tjock?

1 comment:

  1. Jag tänker det som en "ta tillbaka ordet"-grej. Om man har känt sig utpekad, och det kan man ju iofs göra helt på egen hand ibland... så vill man göra det klart för världen att iaf jag själv minsann är stolt och glad. Eller att man är trött på att alla modeller ser likadana ut och vill pryda världen med fler former osv... Det finns definitivt en kurvighetsrörelse!

    ReplyDelete

Jag blir så glad när ni kommenterar. Jag älskar uppmärksamheten och suger upp den som en tvättsvamp.