Thursday, 18 October 2012

Konst

Ibland talar ju folk om det här med konst och säger att de inte förstår sig på konst. Ibland går de längre och säger att modern konst bara är massa kladd och trams och att de kunde göra bättre själva. Min förra styvpappa var elektriker och var förtjust i att säga sådana saker. Elektriker Plastpappa besökte muséet en gång när vi hade en utställning som hette Äntligen Hemma där vi sålde saker som publiken kunde ta hem och sätta ihop (lampskärmar gjorda av piprensare och Första Hjälpenlådor i fotbollar, den typen av saker) och han fnös så högt över hur värdelös konsten var att folk trodde han var mentalt sjuk.

Jag hade två jobb på gymnasiet. På tisdagar och onsdagar var jag simlärare för barn (det var jobbigt) och på helgerna jobbade jag som värdinna på Bohusläns Museum, i deras konsthall där de hanterade modern konst och som blivit byggd med bidrag de fått av Percy Barnevik.

Jag hade hand om flera utställningar varav en hade en stor ljudinstallation av anonymt homosex och en annan loopade ett asmaanfall som konstnären fick efter att ha ätit en falafel. Jag tyckte om utställningarna och jag tyckte om konsten (det öronbedövande astmaanfallet blev gammalt snabbt) vilket får mig att fundera över om jag hade tyckt om att jobba där om jag fått hantera annan konst. Ta som exempel den här finnen: han har över 1700 videos på Youtube, han har uppenbarligen roligt när han jobbar.

Jag brukade komma ihåg vilken konst som var bra och vilken som var dålig, men nu minns jag ingenting. Tack och lov att jag gått över till fulkultur.

No comments:

Post a Comment

Jag blir så glad när ni kommenterar. Jag älskar uppmärksamheten och suger upp den som en tvättsvamp.