Thursday, 11 October 2012

Gatukomiker

När jag flyttade till Dublin fanns det en gatukomiker jag brukade stå och lyssna på. Han stod alltid någonstans och var lätt att hitta. Jag tyckte han var jätterolig även om hans rutin alltid var densamma.


En gång blev han attackerad av en hemlös knarkare. Komikern hade skojat om knarkaren när han gick förbi och alla hade skrattat. Då tog knarkaren en flaska (det ligger flaskor nästan överallt) och krossade och ställde sig och viftade mot komikern. Han gick närmre och närmre och komikern blev alldeles likblek och var verkligen jätterädd. Inte undra på, han blev nästan skuren med flaskan i ansiktet flera gånger men till sist lyckades han schasa bort knarkaren genom att skrika "Get out of here! Get out of here!" som man kan tänka sig att man skulle skrika efter en hund. Det var kanske trettio-fyrtio personer som stod där i publiken, helt tysta och bara tittade. Ingen hjälpte komikern eller sa något. Komikern började darra på rösten och var nära gråten efteråt och alla skämdes och ingen såg på någon annan. Alla gick och komikern stod kvar och darrade och grät.

No comments:

Post a Comment

Jag blir så glad när ni kommenterar. Jag älskar uppmärksamheten och suger upp den som en tvättsvamp.