Monday, 22 October 2012

Får man kalla dem idioter?

Jag vill inte vara den som är den. Jag förstår att det är svårt med grammatik och stavning - efter åtta års engelska är min svenska mer än lite knackig, vilket var anledningen till att jag började blogga. Men är det verkligen okej att vuxna människor inte kan stava ord som "gamla", "syns", "doktor" eller "vegetarian"? Är det okej att vara en vuxen människa med fullt utvuxet skägg och förstånd och skriva att de "söker bebis kläder kill kläder kärleks romaner och anndra hemma saker"?

Vem skall man skylla på? Jag vill skylla på personerna och kalla dem för jävla idioter, men det får man ju inte (underförstått fortsätter meningen "i det här politiskt korrekta jäkla landet" som ett billigt skämt). Jag vill inte vara den som är den, men det blir så himla mycket. Vad kan man egentligen göra?

 Som sagt, jag vill inte vara den som är den. Jag vill inte sitta och klanka på folk, men visst måste man kunna göra något? Bryr sig inte folk om att de inte kan stava till de enklaste ord? Vad är det för fel på människor? Vad är det för fel på mig, som bryr mig om folks stavning? Det känns som att det är så man börjar vandra mot rasismen och det nervösa värnandet om svenskhet.

8 comments:

  1. Jag är helt värdelös på att bygga saker med händerna. Min mormor tycker att jag är en disgrace för att jag inte kan sy. Jag säger till henne att när jag är en rik och berömd författare så kan jag betala folk att göra det för mig. Det hatar hon, hehe.
    Kort sagt, somliga är tafatta när det gäller det ena och vissa helt värdelösa när det kommer till det andra.

    Alla skriver ju fel någon gång. Vet en massa svenska journalister som inte kan skillnaden på "var" och "vart", t ex.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag vet, jag vet. Jag vet så väl och jag försöker att inte snobba, speciellt eftersom jag ju själv inte är perfekt, men det är så många som gör sådana enorma misstag att man inte kan låta bli att undra.

      Jag vet sannerligen att många människor har problem att läsa och skriva, men om typ var tredje grej man läser INTE har enkla fel i stil med "gammla" eller "jag sa till han och dra", då börjar man ju fundera över vad som har hänt.

      Som sagt - jag antar absolut inte perfektion av alla, och alla gör misstag, men är inte den nivån på stavning något de FLESTA om än inte alla borde ha greppat efter skolan? Det ju ganska stor skillnad på att sy eller sticka (vilket många får väldigt lite lektionstid med i skolan) och grundläggande stavning, vilket ju alla SKALL kunna när de slutar grundskolan. Är det skolsystemet man skall klandra? Har det verkligen blivit så dåligt?

      Delete
  2. Jo men folk har ju dyslexi och så. Skönt att se att du börjat skriva de och dem istället för "dom"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så många dyslektiker verkar ju väldigt underligt, brukar inte siffran på läs- och skrivsvårigheter ligga på 2-4%?
      Och jo, det gjorde jag ju när du påpekade det, på andra eller tredje inlägget? Jag tycker inte att man kan likställa lättjan i att skriva "dom" med att inte kunna stava till "gamla", men det är ju jag. Däremot kan jag också tycka att det är jobbigt när folk skriver fel på de och dem. "Ska vi gå hem till de?" "Kommer dem sen eller?"

      Delete
    2. Snarare 10%. Men hur som helst så behöver man inte ha dyslexi för att man är bättre på t ex matte än svenska. Poängen är att alla är bra på olika saker.

      Delete
    3. Jag är hemskt dålig på matte, men när jag slutade skolan kunde jag iallafall den matte som man skulle kunna när man slutade skolan.

      Delete
  3. Föredrar ju ett generellt "dom" framför felaktigt använt "de" eller "dem" alla dagar i veckan. Medvetna skrivfel stör mig sällan.

    Håller med om typ allt. Vill verkligen inte vara snobben/besserwissern/den som alla hatar men ibland vill jag bara ställa mig och skrika MENLÖS ÄR INTE SAMMA SAK SOM MENINGSLÖS! eller nåt i den stilen. Plus att när jag bara har textkontakt med människor (händer med bland annat arbetsgivare, vi kommunicerar mycket via sms och mail) så får jag en bild av att de är ganska enfaldiga om de skriver utan skiljetecken och med en massa särskrivningar. Sedan kanske jag träffar dem irl och blir lite förvånad över att de är normalbegåvade.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag vill ju inte vara en snobb. Jag vill ju inte. Men har det verkligen alltid varit så, och jag har bara inte sett det så mycket eftersom jag inte haft anledning att konversera med riktiga människor skriftligen?

      Delete

Jag blir så glad när ni kommenterar. Jag älskar uppmärksamheten och suger upp den som en tvättsvamp.