Sunday, 21 October 2012

En film jag vill se

Nu blir det lite mer namedropping. Ja, jag har en känd vän och jag vill att alla skall veta om det eftersom det gör mig mer åtråvärd. (Nej, jag vet, men jag har inte så mycket roligt i livet sedan jag blev Svensson, låt mig hållas.)

Min vän Robin Bougie tipsade om en film som bryter sig fri från könsförtrycket som annars förpestar den vanlige high school-filmen. Vi vet ju alla hur det brukar ligga till - en massa skitcoola kids som säger snabba repliker, drar runt i korridorerna med sportjackor och ray ban-glasögon, himlar med ögonen när läraren säger något smart, tar varandras oskulder, kör runt i bilar med plastflamingos på taket. I ett nötskal. Alltsammans brukar vara ganska mansinriktat och ha massvis med 80's T&A. Därför blev jag så glad när jag fick tipset att kolla in GIMME AN F, en high school-film för tjejer! Hur vet man att den är för tjejer? Well, kolla in den här duschscenen, I rest my case.


Visst är det ovanligt att se scenen ifrån den sidan? Annars brukar det vara tjejen som visar ju stencool hon är genom att flexa sin läckra kropp så att killarna bara dånar ifrån kikhålen. Mmmmm, homoerotiskt/sexigt för tjejer! Tydligen är hela filmen sådan att den handlar om damerna. Okej, det finns mycket ögongodis för herrarna också, många tajta 80-talsrumpor i spandex, många dansrutiner i baddräkt och benvärmare, men det är ju nästan bara ett plus även i en film ämnad för kvinnors frigörelse, eller hur?
Och inte kan det vara så att det bara är jag som sitter och hoppdansar i stolen till det där sköna soundtracket? Med imaginära pom-poms och drömmar om att faktiskt kunna minnas saker ifrån 80-talet så man slapp låtsas?

Igår var jag ute och åt middag med min man, mina bröder och min äldsta brors flickvän. Vi åt tapas. Mina bröder och flickvännen hade aldrig ätit tapas och fattade liksom inte konceptet, men det gick bra. Idag tittade jag på tusen avsnitt av "To Catch a Predator" med min man för att fira att vi kunde göra vad vi ville eftersom min mamma hade sonen fortfarande. Vi kunde ha älskat över hela lägenheten och dansat och tjoat utan att behöva oroa oss att vi skulle råkat sparka på barnet i någon sväng, men vi gjorde inget av det där. Vi låg på soffan bara. Jag njöt särskilt av att kunna lämna min kopp kaffe på soffbordet utan att orsaka brännskador på min avkomma.

Det har med andra ord varit en lugn helg. En mycket lugn helg, och som resultat är jag för lat för att fundera ut något att blogga om. Jag besökte Amanda Schulmans blogg för att se om hon kunde ge inspiration, men jag blev vara arg av att se hennes jävla rikemansunnande med dyra krämer och ekologiskt rena oljor för att hon är värd allt. Sedan besökte jag Alex Schulmans blogg och blev arg på hans nya jävla eldstad i den enorma superdyra beiga lägenheten och hur hans dotter får en exklusiv ostbuffé som fredagsmys efter att ha blivit chaufferad runt i Stockholm i taxi. Det blev alltså ingen inspiration. Inte ens Lady Dahmer har något att berätta eftersom hon hamnat i knipa efter att ha kallat en av ungarna för as i bloggen och alla Sveriges bekymrade mödrar vallfärdat till bloggen för att uttrycka sin oro över ungen.

Alltså fick det bli ett lat-inlägg om GIMME AN F.

4 comments:

  1. JAG DÖR. VILL SE DEN HÄR FILMEN. åttiotal, fnissiga tjejer och DEN dansscenen! gymnastik liksom!? love it! var hittar man den tror du? du måste starta nån slags underground filmdistribution alltså.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmmm, eller hur, det kan man ju försörja sig på. Okej, det skall bli typ som Netflix fast man går dit och väljer vilken film man vill ha i en affär. Åh, och det är filmer som man typ aldrig hört talas om. Bilda kö, ni investerare! :D

      Delete
    2. erhm, jaa det får kanske bli mer av ett slags extraknäck i samhällsserviceanda...

      Delete
  2. åh, robin antin som startade pussycat dolls spelade en av cheerleadarna i gimme an f! eventuellt ointressant för alla andra än mig.

    ReplyDelete

Jag blir så glad när ni kommenterar. Jag älskar uppmärksamheten och suger upp den som en tvättsvamp.