Tuesday, 16 October 2012

Bloggutmaning nummero fem - Favoritsaker

Jag tycker inte om saker. Jag har inte så emotionellt grepp om saker, jag ogillar saker för sakernas skull. Det betyder inte att hela lägenheten inte är full med skit från dammtussarna upp. Om man räknar bort komfortens basprylar som säng och dator är min lista med favoritsaker så som följer:


http://img.tradera.com/preview/543/149510543_1.jpg
"Svarta Pantern"
1, En stekgryta som ser ut som bilden till höger. Jag har faktiskt två, en liten för mig och mannen och en stor för när vi har gäster. Jag använder dem ofta och är orimligt fäst vid dem - de påminner om min barndom. Enligt internet kallas de för "Svarta Pantern" vilket ju är ganska häftigt. Man undrar ju lite varför man måste skriva ut "svart" framför ordet panter. Är inte alla pantrar svarta (katten, inte grytan)? Alla jag sett har varit svarta. Så, här var alltså min favoritsak nummer ett. 




2, Min gamla nalle från barndomen är min favoritsak nummer två. Ett av mina tidigaste minnen är när mamma skulle tvätta fluffnallen för första gången och den kom ut helt ihoptovad och spinkig som ett snöre. Jag skrek i panik men efter ett tag kom jag väl fram till att den fungerade iallafall. Jag kallade den Nallemolle och den hade inget kön. Nu verkar sonen fästa sig vid den.
När jag och min man flyttade ihop tog maken med sig sin gamla nalle som är en stereotypisk Stephen King-nalle med ett öga och halvt sönderbränd efter en olycka med ett element, så den ser helt ond ut och dessutom har den kanske aldrig blivit tvättad. Maken jagade mig i flera minuter med nallen och hotade att jag var tvungen att pussa nallen om han kom ifatt mig. Jag tillåter inte att sonen leker med nallen pga hygieniska men också vidskepliga skäl. Nallen ser ut att vilja döda.

3,  Alla mina böcker. Många av dem har jag haft i flera år och har massa gamla anteckningar om bankuppgifter till tidigare hyresvärdar och telefonnummer till olika chefer. På första sidan har jag skrivit "Big Anne is watching you" av tradition. Jag har glömt bort hur det började.

4, Gick precis in och tjuvläste inne på Mymnos för inspiration. Hon har skrivit om favoritsaker att göra, inte favoritobjekt, så jag gör nog också det. Efter de uppenbara favoritsakerna relaterade till favoritobjekten (laga mat, gosa med nalle, läsa) tycker jag om att bada. Jag älskar att simma i havet, man blir så ren om själen så länge man inte tänker på alla liken som ligger och ruttnar därute.

5, Jag tycker om promenader med musik. Hösten är min favoritårstid och jag brukar alltid snöa in på någon ny höstskiva som symboliserar hösten runt hösten. Förra året lyssnade jag nästan sönder soundtracket till "Trouble Man", året innan dess var det "Walking in Space" som gällde. I år snurrar jag runt albumet "What color is Love" med Terry Callier, som är helt sjukt underskattad. Framförallt tycker jag om låten "You goin' miss our Candyman".
Perfekt höstmusik.

6, Det finns mycket jag tycker om att göra med min son. Inte någon längre tid eftersom ingen av oss har speciellt långt tålamod, men lite kort. Jag tycker om när han härmar saker vi gör (t.ex. säger "aaaahhh....." efter att han druckit, vilket jag inte insåg att jag alltid gjorde när jag drack kaffe) eller sätter händerna på huvudet i en "Åh herregud, nej!"-gest som han plockat upp från min man men på något sätt lyckas göra extremt bögig. Speciellt eftersom han oftast bara orkar göra gesten med en arm.
http://4.bp.blogspot.com/_9F0mSQ77gM8/S20kcGioStI/AAAAAAAABWc/19MCEIQFvME/s400/judgment_day_terror.jpg
Originalet.
http://www.flixya.com/files-photo/r/o/t/rote10-2224538.jpg
Sonens imitation

No comments:

Post a Comment

Jag blir så glad när ni kommenterar. Jag älskar uppmärksamheten och suger upp den som en tvättsvamp.